Hva kan vi hjelpe deg med?

Våre
juridiske
tjenester

  • Den særegne maktubalansen og asymmetrien i arbeidsavtalen begrunner at det ble satt grenser for avtalefriheten og styringsrett for å hindre at arbeidsgiverparten utnytter arbeidstakerparten.
    Arbeidsarbeidsrettslig vernelovgivning har derfor til formål å utjevne maktubalansen gjennom verneregler.
    Oppsigelse er den mest normale måten å bringe et arbeidsforhold til opphør. Etter alminnelig kontraktsrett er utgangspunktet at en løpende avtale kan sies opp av begge parter. Et arbeidsforhold skiller seg fra dette ved at det er begrensninger i arbeidsgiverens oppsigelsesadgang. Arbeidsmiljøloven er en vernelov som har til hensikt å verne arbeidstakeren mot usaklig oppsigelse fra arbeidsgiverens side. Dette kommer fram i bestemmelsene i arbeidsmiljølovens § 15-7 første ledd som lyder slik:
    Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold.
    Om en oppsigelse er saklig begrunnet eller ikke, må vurderes i hver konkret sak. Arbeidstakeren kan innen to uker etter oppsigelsens dato kreve forhandlinger med arbeidsgiver. Begge partene har under forhandlingen rett til å la seg bistå av en juridisk rådgiver. Arbeidstakeren kan reise søksmål for domstolen dersom partene ikke klarer å løse tvisten i minnelighet.
    Andre arbeidsrettslige temaer vi kan bistå deg med:
    • Permittering
    • Avskjed
    • Omorganisering
    • Nedbemanning
    • Endringsoppsigelse
    • Drøftelsesmøte

  • Arveretten omfatter reglene om arv og dødsdisposisjoner. Arv er formue, herunder gjenstander og rettigheter, som tilhørte avdøde, som deretter skal fordeles i henhold til lovens regler om arverekkefølge og/eller i henhold til disposisjoner som er gjort ved testament. De arverettslige regler er i hovedsak nedfelt i lov 3. mars 1972 nr. 5 om arv (arveloven). Det som arves er den netto formue som avdøde hadde ved arvefallet, som er dødstidspunktet. Arvingene arver kun den formue som er igjen etter at avdødes gjeld er gjort opp, slik at formuen rent praktisk går inn i et dødsbo som forvaltes av en bestyrer for å gjøre opp gjeld og fordele det som er igjen.
    Det kan være vanskelig å få avklart både hvordan arven skal fordeles og hvordan den praktiske fordelingen skal foregå. Om du selv vurderer å opprette et testament eller du ønsker rett og slett å få litt veiledning om hvordan et allerede eksisterende testament skal tolkes eller fullbyrdes er det lurt å ta en prat med oss først.
    Vi i Rettshjelper1 kan hjelpe deg med følgende arverettslige problemstillinger:
    • Arveplanlegging
    • Opprettelse av testament
    • Privat skifte av dødsbo
    • Offentlig skifte av dødsbo
    • Testamentfullbyrdelse

  • Lov om barn og foreldre av 8.april 1981 nr. 7 regulerer forholdet mellom barn og foreldre, og rettigheter ved barnefordeling ved samlivsbrudd. I tillegg fastsetter barneloven underholdsplikt for barn på videregående skole frem til fylte 19 år, jf. barneloven § 68 annet ledd. FNs barnekonvensjon artikkel 1 definerer barn som ”ethvert menneske under 18 år”, dersom ikke barnet er myndig tidligere etter den nasjonale lovgivningen. Dette samsvarer med norsk rett som etter vergemålslovens § 1, setter myndighetsalderen til 18 år .
    Spørsmål om barnets rettsstilling oppstår særlig ved foreldres samlivsbrudd. Der partene har barn sammen oppstår spørsmålet om hvilke ordninger som skal gjelde med hensyn til barna etter at foreldrene flytter fra hverandre. Dette kan være for eksempel spørsmål om foreldres samværsrett hvor det skal avklares hvem barnets skal bo fast hos, hvor mye skal barnet være hos den av foreldre som ikke barnet bor fast hos, og hva gjør man om ikke avtalen følges av partene. Vi i Rettshjelper1 kan bidra med å opprette avtaler mellom foreldre og eventuelt å føre saker for domstolene.

  • I vårt samfunn er det først og fremst et personlig foreldreansvar å dra omsorg for barna sine. Det er foreldrene som har det primære ansvaret for barna sine, mens det offentlige har et subsidiært ansvar i de tilfellene hvor foreldrenes omsorg ikke er god nok. Barnevernstjenesten har adgang til å gripe inn i omsorgen med både hjelpetiltak for barn og barnefamilier som utføres i hjemmet, og omsorgsovertakelse dersom det ikke lenger er forsvarlig at barnet blir boende hos foreldrene sine. Barn kan da plasseres i barnehjem, ungdomshjem eller i fosterhjem. Plasseringen kan være midlertidig eller endelig. Barnevernsretten omhandler offentlig myndighetsutøvelse og hører dermed inn under den spesielle forvaltningsretten, nærmere bestemt sosialretten eller velferdsretten. Den offentlige ansvarlige instans er barnevernet, som er organisert under kommunene, jf. barnevernsloven § 2-1. Barnevernet er en forebyggende virksomhet som skal hjelpe barn og unge som allerede er rammet av omsorgssvikt. Det kan oppleves utfordrende å bli utsatt for et tvangsvedtak fra barneverntjenesten. Som en borger har du full rett til å klage på tvangsvedtaket og fremme dine innsigelser mot vedtaket. Fylkesnemnda er den kompetente instansen for etterprøving av et tvangsvedtak. Om man ikke får det tilsiktede resultatet kan man bringe fylkesnemndas avgjørelse inn for domstolen.

  • Har du behov for faglig og juridisk kunnskap knyttet til en eiendom du eier eller har bruksrettigheter på? Har det oppstått en uenighet mellom deg og naboen din og du ønsker å få tvisten løst på en rask og effektiv måte?
    Under finner du eksempler på noen av tvister som vi kan bistå deg med:
    • Mangeltvister ved kjøp og salg av fast eiendom
    • Bruksrettigheter, servitutter og hevd
    • Eiendomsutvikling
    • Ekspropriasjon, skjønn
    • Plan- og bygningsrett
    • Naborett
    • Husleierett
    • Arv og generasjonsskifte
    • Tomtefeste
    • Mangel ved fast eiendom
    • Eierseksjonssameier og borettslag

  • Økonomisk oppgjør ved ekteskapets opphør oppleves av mange som en tung og ressurskrevende prosess. Det er en del viktige forholdsregler man skal være seg bevisst på for å kunne komme best mulig ut av et økonomisk oppgjør. Er du for eks. gift og har opprettet en ektepakt for å holde dine eiendeler ut av likedeling ved skilsmisse? Er du i et samboerforhold og ikke har inngått en samboeravtale? Vi kan hjelpe deg med å lage en god og solid samboeravtale som kan ivareta dine interesser ved et eventuelt samlivsbrudd. Vi kan også bistå i selve prosessen med å ta ut separasjon og gjennomføre skilsmisse. Gjennom forhandlinger og møter forsøker vi først og fremst å oppnå en minnelig løsning når det gjelder den økonomiske fordelingen. Kort oppsummert kan vi hjelpe deg med:
    • Ektepakt
    •Samboeravtale
    • Økonomisk oppgjør ved samlivsbrudd

  • Folketrygden er en statlig velferdsordning som kompenserer medlemmenes lønnstap ved uførhet, arbeidsløshet, sykdom og som sikrer medlemmet pensjon ved arbeidslivets slutt. I tillegg tilstås flere ytelser ved fødsel, rehabilitering og død mv. Vi i Rettshjelper1 AS kan gi deg råd og veiledning om alle trygderettslige spørsmål, fra hvordan du kan dokumentere saken din på best mulig måte, til hvordan du kan klage på et vedtak og anke saken inn for Trygderetten.

  • Enhver som ikke har norsk statsborgerskap er etter utlendingsloven § 5 første ledd en utlending og derfor vil falle inn under bestemmelsene i utlendingsloven. Vi i Rettshjelperen1 kan bistå deg i saker vedrørende:
    • Statsborgerskap
    • Oppholdstillatelse
    • Arbeidstillatelse
    • Familiegjenforening
    • Asylsaker
    • Utvisningssaker
    • Saker knyttet til visum.